Profil zaufany a elektroniczny certyfikat kwalifikowany
Sieć gwarantuje ciągle sporo różnych możliwości, po przez niego można wykonać wiele spraw, także w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Do tego można przede wszystkim stosować 2 typy uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny certyfikat kwalifikowany.
Obie te alternatywy stworzono do zastąpienia dotąd stosowanego podpisu własnoręcznego. Choć nie usuwają go na stałe, dla znacznej ilości osób używanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe i redukuje znaczną ilość czasu. Warto przypomnieć, że załatwianie spraw np. urzędowych przeważnie łączy się z składaniem wniosków. Zastosowanie elektronicznych metod pozwala na zredukowanie czasu, który dotychczas należało przeznaczyć, żeby dotrzeć do urzędu, zwykle także poczekać w kolejce, a następnie sfinalizować formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i podpisowi kwalifikowanemu, te same sprawy da się załatwić bez opuszczania biura lub mieszkania.
Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis ?
Na wstępnie od razu należy podkreślić, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany daje więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a e-podpisem warto na początek przemyśleć, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany przyda się zaledwie w sprawach urzędowych na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma z kolei większe funkcje, za sprawą czego wielu przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany e-podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy plik, który można było dotąd podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw urzędowo-administracyjnych poprzez elektroniczny podpis podpiszemy też np. e-malie, umowy oraz kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.
Znaczącą różnicą między profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że pierwszy z nich jest całkowicie bezpłatny, natomiast za elektroniczny podpis trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po upływie tego czasu da się go bez przeszkód reaktywować. Profil zaufany także ma swój termin ważności do 3 lat.
Jeżeli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany okaże się absolutnie wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis jest normą w biznesie. Pomimo kosztów – właściwie nie najwyższych, rozkładając kwotę na cały czas aktywności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Zwłaszcza, że e-podpis tworzony w oparciu współczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.
Zalety uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego
Obok takiego samego wykorzystania, jakie oferuje profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany umożliwia też regulowanie różnych innych innych formalności. Dla przykładu poprzez osobisty certyfikat kwalifikowany np. można sygnować i generować sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać umowy oraz uczestniczyć w przetargach i aukcjach elektronicznych. Oprócz tego możliwe jest podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny certyfikat służy podpisywaniu wszelkich istotnych dokumentów i ma taką samą moc prawną co podpis odręczny.
Jak zdobyć podpis kwalifikowany?
Podpisy elektroniczne rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród najbardziej popularnych jest elektroniczny certyfikat Eurocert. Żeby uzyskać podpis elektroniczny trzeba wykupić w sklepie partnerskim Eurocert zestaw zawierający potrzeby sprzęt i program, przy okazji określając, na jaki termin ważności certyfikat będzie nam użyteczny. Po uzyskaniu pakietu, trzeba zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie odpowiedzialny pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko w ten sposób elektroniczny podpis zostanie aktywowany i możliwy do użycia. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu podpisu elektronicznego.
Jak korzystać z elektronicznego podpisu kwalifikowanego?
Od momentu instalacji oprogramowania na wybranym komputerze i aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu bez ograniczeń. Sama obsługa programu nie powinna stanowić najmniejszego kłopotu. Należy włączyć czytnik, wprowadzić kartę, a następnie poprzez program widoczną opcją „podpisz” wstawić na przygotowany plik elektroniczny podpis, kierując się dostępnymi możliwościami formatu.
Choć podpis kwalifikowany używany jest często między przedsiębiorstwami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami czy osobami prywatnymi.