Księgowość skupia się na chronologicznym prowadzeniu ewidencji księgowej na postawie dowodów księgowych. Tworząc wpisy do ewidencji księgowej działalność w prosty sposób skontroluje finanse. Zapisywane są tam wszystkie wydarzenia finansowe działalności czego bazą są faktur i rachunków. Zapis zdarzeń gospodarczych w księgowości daje pogląd na inwestycje, zakupy, sprzedaż, wypłaty , podatków czy pozostałych działań finansowych.
Z kolei rachunkowość obejmuje nie zadania z działu księgowości. W skład rachunkowości wliczają się także ewidencja, , analiza i planowanie kosztów i finansowa sprawozdawczość, więc ogólne dane w zakresie finansów działalności gospodarczej.
Zadania księgowej wybiegają szerzej poza prowadzenie rachunkowych ksiąg. Ponadto biura rachunkowe podejmują się tworzenia zestawień sald i obrotów, oceny pasywów i aktywów czy segregacji i katalogowania danych działalności gospodarczej. Za sprawą biura rachunkowego, przedsiębiorstwo osiąga także opiekę nad prawidłowością rozliczeń z klientami, całkowitą ewidencję wydarzeń gospodarczych i weryfikację dokumentów. Księgowa przygotowuje także wymagane finansowe sprawozdania, a oprócz tego przesyła firmowe dokumenty ZUS i deklaracje podatkowe.
W jaki sposób prowadzona jest księgowość
Księgowe prowadzą księgowość różnymi metodami w zależności od charakteru, wielkości, formy i sposobu działania organizacji. Księgowe zazwyczaj podpowiadają klientom dobrać dopasowaną do charakteru firmy formę księgowania w zgodzie z prawem.
Księga Handlowa
Głównym wśród nich jest pełna księgowość (księga handlowa), którą regulują zasady dostępne w ustawie o rachunkowości. Pod rozliczaniem pełnej księgowości kryje się najszerzej opracowana forma rozrachunkowa. Jej celem jest wskazanie w jasny sposób finansowej sytuacji działalności gospodarczej – jej rentowności, gospodarności i finansowej płynności.
Według ustawy o rachunkowości, pełne księgi rachunkowe muszą mieć:
Firmy niewymienione powyżej, o ile otrzymują na wykonanie zadań zleconych dotacje lub subwencje ze skarbu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych – od początku roku obrotowego, w jakim dotacje były dla nich zatwierdzone.
Książka przychodów i rozchodów (KPiR)
Równie często stosowanym sposobem prowadzenia ksiąg rachunkowych jest uproszczona księgowość w postaci KPiR, czyli książki przychodów i rozchodów . Trafiają tam wpisy rozchodów i przychodów, a na ich bazie biuro rachunkowe może ustalić kwotę dochodu, co podlega opodatkowaniu. Podstawą ustalającą reguły prowadzenia KPiR jest odpowiednie Rozporządzenie Ministra Finansów. W księgowości uproszczonej koszty mają obowiązek mieć informacje, jakie spośród nich są, a jakie nie są kosztami uzyskania przychodu. Oprócz tego w każdym miesiącu powinno się koniecznie tworzyć zestawienie kosztów, przychodów i dochodów z podziałem na zwolnienia podatkowe. Potrzebna jest też ewidencja środków trwałych, zatrudnionych pracowników i lista zwolnionych z podatku dochodów z wcześniejszych lat. Niekonieczne są natomiast ewidencja pieniężnych operacji na przykład wyciągów bankowych.
KPiR muszą posiadać osoby fizyczne i ich spółki, spółki jawne i spółki partnerskie, kiedy przychód wcześniejszego roku obrotowego nie przekracza 2.000.000 euro w złotówkach.
Ryczałt ewidencjonowany
Kolejnym sposobem jest ryczałt ewidencjonowany, a więc prosta forma podatkowa, jakiej stawki wynoszą od 2% do 17%. W rozliczeniu na ryczałcie nie umieszcza się kosztów uzyskania przychodów. Dlatego też firma nie potrzebuje Pełnej Księgowości ani Książki Przychodów i Rozchodów. W zamian za to potrzebne jest prowadzenie listy przychodów i ewidecji środków trwałych i wartości prawnych i niematerialnych i ewidencję wyposażenia – jeśli je posiada.
Z ryczałtu ewidencjonowanego mają możliwość korzystania:
Wytycznymi do spełnienia jest to, aby przychody w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyły limitu 2 mln euro, liczonego według kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na 1 roboczy dzień października w poprzednim roku.