Jak założyć oraz używać certyfikatu kwalifikowanego?
Proces założenia certyfikatu kwalifikowanego nie jest szczególnie trudna. W zaledwie paru łatwych krokach da się uzyskać osobisty osobisty e-podpis, przepisany tylko jednej osobie. Jak uzyskać osobisty osobisty e-podpis? Należy kupić zestaw zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a następnie podłączyć oprogramowanie w komputerze. Ostatecznym krokiem jest potwierdzenie personaliów w siedzibie sklepu. To jest wymagane do zamówienia osobistego podpisu kwalifikowanego, z uwagi na to, że to za sprawą spotkania firma rozprowadzająca certyfikaty zatwierdza, że odpowiednia, nieudająca nikogo innego, osoba będzie korzystała z podpisu kwalifikowanego.
Kiedy kolejne kroki zostaną dopełnione z własnego podpisu elektronicznego można korzystać bez ograniczeń na zatwierdzony okres. Upływ terminu ważności da się wskazać samodzielnie. Zamawiając zestaw decydujemy, czy oczekujemy certyfikatu kwalifikowanego na rok, dwa czy trzy lata. Po tym okresie można odnowić swój podpis oraz dalej używać go bez przeszkód. Aby móc bezpiecznie używać elektronicznego podpisu potrzebnych jest parę czynników, jakie decydują o poprawnym składaniu podpisu.
Skąd wiem, że posiadam bezpieczny indywidualny elektroniczny podpis kwalifikowany?
Podstawowym narzędziem, jakiego potrzeba, by móc używać certyfikatu kwalifikowanego jest zestaw zamówiony w sklepie producenta albo jego partnerów. Najczęściej w zestawie znajdziemy: program komputerowy służący obsłudze certyfikatu kwalifikowanego, kryptograficzna karta i czytnik lub token.
Obok tego do każdego certyfikatu kwalifikowanego przypisane są 2 specjalne kody PIN oraz PUK. Są one konieczne do prawidłowego korzystania z certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN używany będzie przy każdorazowym podpisywaniu dokumentów, z kolei kod PUK stanowi zabezpieczenie w sytuacji gdyby wprowadzony kod PIN został po raz trzeci dodany nieprawidłowo oraz przez to certyfikat został zablokowany. Prawidłowy kod PIN stosowany przy osobistych certyfikatach kwalifikowanych zazwyczaj ma 6-8 cyfr. To kluczowe, żeby zatrzymać kod PIN tylko dla siebie. W razie potrzeby kod PIN da się nadać na nowo.
Mając zarówno czytnik albo token i kod PIN, można podpisywać pliki, dlatego przekazanie ich innej osobie może wywołać pojawienie problemów. Przyczyną tego jest to, że osobisty e-podpis ma równą siłę prawną, co odręczny podpis. W momencie utraty któregoś z komponentów do zostawiania certyfikatu kwalifikowanego, powinno się natychmiast poinformować centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę wyłączenia podpisu, by nie mogła skorzystać z niego inna osoba. Kwestie bezpieczeństwa są tu fundamentem, dlatego powinno się zachować dużą ostrożność.
Jak mogę podpisać elektroniczny dokument?
Używanie certyfikatu kwalifikowanego nie należy do trudnych zadań. Posiadanie indywidualnego podpisu kwalifikowanego umożliwia podpisywanie plików w różnych formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie umożliwia używanie podpisu w kilku programach: bardzo dobrze przystosowany do pracy jest np. z programem Płatnik.
Przykładem tego są pliki PDF, które można podpisywać przez program do ich czytania: Adobe Reader. Należy tylko otworzyć odpowiedni dokument oraz wyszukać wariant pośród wgranych certyfikatów. Trzeba wybrać swój osobisty osobisty e-podpis, a potem sprawdzić, czy jest on dobry. Po tych czynnościach należy potwierdzić zmiany, przy tym wybierając folder zapisu. Tutaj konieczny będzie kod PIN, jakim będzie zatwierdzone złożenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, dokument jest podpisany.
Jak wygląda właściwie podpisany dokument?
To, czy dokument został dobrze podpisany da się szybko ocenić przez oprogramowanie albo przez czytnik plików PDF. Wszystko dzięki opcji odczytu informacji o autorze. Program wskazuje zawarte informacje na temat samego certyfikatu i człowieka, który podpisał dokument. Aby właściwie sygnować dokument elektroniczny, powinno się podążać za instrukcją. W opcjach oprogramowania muszą znajdować się dostępne opcje, również opcje korespondujące z podpisami kwalifikowanymi. Wystarczy pośród znanych systemowi certyfikatów wybrać osobisty, po czym sprawdzić, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, należy kliknąć opcję „podpisz dokument” oraz zatwierdzić swoje działania przez wpisanie swojego numeru PIN. Od tej pory dokument jest podpisany autentycznym elektronicznym podpisem .
Trzeba pamiętać o tym, że osobisty e-podpis ma równą siłę prawną, co podpis odręczny. Ze względu na to, powinno się podpisywać tylko te pliki, jakich pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, jeśli są to pliki potwierdzające współpracę z kontrahentem.
Koszt własnego certyfikatu kwalifikowanego
Aby określić koszt własnego certyfikatu kwalifikowanego, powinno się zastanowić się nad tym, jak będziemy korzystać i jak długo będziemy potrzebować e-podpisu. Dokonując zakupu warto określić, którym sprzętem planujemy się posługiwać – to jest, które elementy będzie zawierał nasz zestaw oprócz samego programu sterującego podpisem – a do tego jego data ważności ważności. Osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany da się wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Obok tego na koszt certyfikatu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Kiedy planujemy uzyskać usługę instalacji programu przez sprzedawcę podpisu albo pobrać dodatkowe możliwości, np. opcję znaczników czasu, potwierdzającą precyzyjny moment podpisania pliku. Należy mieć na uwadze, że koszt e-podpisu kwalifikowanego wzrośnie.
https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/