Dlaczego warto kupić podpis kwalifikowany ?
Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany
Internet gwarantuje wciąż sporo różnych możliwości, posługując się nim możemy wykonać co raz więcej spraw, też w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Do tego można przede wszystkim stosować dwa typy uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.
Te dwie metody stworzono z myślą zastąpienia dotąd stosowanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie wypierają go całkowicie, dla znacznej ilości osób prywatnych i właścicieli firm stosowanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych często wiąże się z przesyłaniem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych sposobów umożliwia zredukowanie czasu, który do tej pory trzeba było poświęcić, by dotrzeć do urzędu, zwykle także poczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy można wypełnić bez opuszczania mieszkania, domu lub biura.
Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?
Na początek należy podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a e-podpisem warto najpierw ocenić, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany można stosować tylko w sprawach urzędowych na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS oraz CEIDG. Elektroniczny podpis ma z kolei obszerniejsze zastosowanie, ze względu na co spora liczba przedsiębiorców go preferuje. Osobisty e-podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy dokument, jaki można było dotychczas podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym obok spraw czysto urzędowych przez elektroniczny podpis można sygnować także m.in. umowy, e-maile i kontrakty z kontrahentami biznesowymi.
Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest w pełni bezpłatny, z kolei za e-podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po tym czasie można go bez trudu odnowić. Profil zaufany także ma swój termin sięgający 3 lat.
Jeżeli ktoś wymaga tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się całkowicie wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis jest normą w biznesie. Pomimo kosztów – stosunkowo nie najwyższych, rozkładając cenę na pełen okres ważności podpisu – jego zastosowanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi fundament sprawnego działania w firmie. Dlatego, że e-podpis tworzony w oparciu współczesnych udoskonaleń technologicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.
Plusy posiadania podpisu kwalifikowanego
Obok tego samego zastosowania, które oferuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis umożliwia także dopełnianie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez podpis kwalifikowany między innymi można podpisywać oraz składać sprawozdania i deklaracje do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać umowy na odległość i uczestniczyć w aukcjach i przetargach online. Oprócz tego umożliwia podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów oraz ma tę samą prawną moc co podpis odręczny.
Jak zdobyć podpis kwalifikowany?
Certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej popularnych jest elektroniczny podpis Eurocert. Żeby mieć osobisty e-podpis należy wykupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt oraz program, jednocześnie wskazując, na jak długi czas ważności podpis jest nam potrzebny. Po odbiorze zestawu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie partnera sprzedaży, w którym odpowaiedni pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko takim sposobem elektroniczny podpis stanie się aktywny oraz dobry do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość oraz potwierdzenie zakupu podpisu kwalifikowanego.
W jaki sposób korzystać z podpisu kwalifikowanengo?
Od momentu instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze oraz aktywacji podpisu kwalifikowanengo, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Obsługa programu nie powinna stanowić większego kłopotu. Trzeba podłączyć czytnik, włożyć kartę, a następnie przez program prostą funkcją „podpisz” nanieść na wybrany dokument elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi opcjami dotyczącymi formatu.
Chociaż podpis kwalifikowany kojarzy się z przedsiębiorstwami, jest on tak samo dostępny dla osób prywatnych. Taki podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami czy innymi prywatnymi osobami.