Na początek niedługi zarys historyczny. Jak wynika z legendy – notariat w Polsce miał narodzić się w XII stuleciu, co mają potwierdzać nadania królewskie z okresu Bolesława Krzywoustego. Mamy za to pewność co do wydarzenia, kiedy to papież Marcin IV upublicznił decyzję uprawniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do mianowania dwóch notariuszy publicznych.
Najstarszy rozpowszechniony polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został napisany przez notariusza Budzisława, działającego z ramienia kancelarii arcybiskupiej. Późniejsze dokumenty ukazywały się ustawicznie po 1309 r. Notariat polski rozrastał się przede wszystkim w czternastym wieku, kiedy to nasz kraj prowadził z Krzyżakami procesy obligujące do przygotowania niepodważalnych dokumentów oraz innych świadectw notarialnych. Równolegle w tamtych czasach obowiązywały już statuty synodalne, określające zasady działalności notariuszy.
W ciągu kolejnych kilkuset lat notariat odczuwalnie rozkwitł, a kluczową rolę odgrywał również gdy byliśmy pod zaborami, tj. w czasie 123 lat, kiedy nie było Polski na mapie – notariusz był osobą zaufania publicznego, a wszystko przez to, że był kojarzony z polską tradycją ziemiańską i kulturą kupiectwa.
Po odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości, musiało upłynąć piętnaście lat nim wyklarowało się Polskie prawo o notariacie. Zaczęło obowiązywać rok później, lecz II wojna światowa oraz czasy powojenne dostatecznie tłumiły entuzjazm, związany z rozkwitem działań notariuszy. Za czasów PRL, notariusze byli urzędnikami państwowymi, ale nie mogli się czuć swobodnie, gdyż stale „pracodawca” dorzucał im kolejne obowiązki, na przykład prowadzenie ksiąg wieczystych od 1964 roku.
Wszystko zmieniło się 14 lutego 1991 roku, gdy polski Sejm RP podjął ustawę – Prawo o notariacie.
Ustawa określa:
zasady powoływania i odwoływania notariuszy
prawa i obowiązki notariuszy
strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego
zasady nadzoru nad notariatem
zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody
zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy
przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych
zasady dokonywania czynności notarialnych
zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia
zasady poświadczania dokumentów notarialnych
zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.
Systematycznie modyfikowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – dotyczy notariuszy, których obecnie w Polsce będzie ok. 2 tysięcy.
Zaprawiony w bojach notariusz nie tylko wykonuje swoje obowiązki zgodnie z klauzulą prawa, ale po pierwsze, dba o najwyższe dobro Kontrahentów kancelarii.
Notariusz stał się funkcjonariuszem publicznym, którego kluczowym zadaniem będzie dążenie do zabezpieczenia interesów prawnych osoby bądź podmiotu, który go zatrudnia , dlatego też w czasie pracy musi być nadzwyczaj sumienny oraz precyzyjny. Zatrudniony w kancelarii notarialnej to też człowiek, któremu Klienci przekazują ich tajemnice oraz problemy , zatem jedną z kluczowych cech, którą gwarantuje renomowana kancelaria notarialna jest pełna dyskrecja.
Dla niektórych będzie to oczywiste, lecz warto wybadać, czy pracownik kancelarii notarialnej, któremu zamierzamy powierzyć istotne dla nas sprawy, ma regularnie pomnażaną, branżową wiedzę. Sprawdźmy równolegle, czy kancelaria notarialna gwarantuje Wam zabezpieczenie wszystkich kwestii związanych z transakcją. Pożądanym byłoby, aby była ona wyposażona w depozyt notarialny, w którym ze spokojem zostawimy ważne dokumenty, pieniądze i papiery wartościowe.
Odpowiemy teraz na jedno z kluczowych pytań. Jakie czynności notarialne możemy załatwić w dobrej kancelarii notarialnej?
– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń
Mamy tu do czynienia z jednym z najczęściej zadawanych pytań – jakie są wymagane dokumenty oraz jak przebiegać będzie sprawa zakupu mieszkania z wykorzystaniem kancelarii notarialnej. Będzie to niezbędny etap, gdyż przekazanie własności nieruchomości bez zachowania formy aktu notarialnego nie będzie miało racji bytu.
Zdecydowanie więcej dokumentów powinien do notariusza przysłać ten, kto sprzedaje analizowane lokum. Gdy mówimy o kupującym, będzie to dosyć krótka lista, na której znajdują się pieniądze, dokument tożsamości, NIP i niekiedy zaświadczenia z banku, dokumentujące wysokość kredytu, przeznaczonego na zakup nieruchomości.
Gdy mówimy o sprzedającym – jest tego sporo, a zatem najlepszym wyjściem będzie po prostu przepytanie notariusza. Powinien nam na samym początku przedłożyć, co jest wymagane. Do najbardziej kluczowych dokumentów zaliczamy: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;
Notariusz musi sporządzić akty i dokumenty tak, by były one czytelne i przyswajalne dla zainteresowanych podmiotów. Zadbanie o to, żeby wszystkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były właściwe to rzecz oczywista.
Kancelaria notarialna, więcej informacji —> http://www.notariusze-torun.eu/