W naszym kraju osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niezmiernie istotną rolę, gdyż wcale nie jest tylko – jak to się popularnie określa – osobą wzbudzającą ufność, ale także kimś, kto znakomicie orientuje się w meandrach prawa. Notariusz jest więc funkcjonariuszem publicznym – analogicznie jak funkcjonariusz policji – i jego przeznaczeniem jest chronienie interesów Klienta. Do kancelarii notarialnej zawsze wędruje się z określoną sprawą i powinniśmy posiadać ze sobą wszystkie potrzebne dokumenty. Te, jakie będą przez niego przygotowane są stosowane jako dokumenty administracyjne oraz mają tzw. moc prawną. Innymi słowy, to co zostało w nich ustanowione zyskuje ważność. Nikogo więc nie powinno zastanawiać, że do notariusza obligatoryjnie trzeba zabrać, np. umowy bankowe, dokumenty o intercyzie czy umowę odsprzedaży mieszkania.
Najważniejszym obowiązkiem notariusza jest postępowanie jednomyślnie z imperatywami prawa, odpowiednio z nabytą widzą oraz kwalifikacjami. W ogóle nie może stąd dojść do takiej sytuacji, gdy osoba pełniąca funkcję notariusza intencjonalnie okłamuje swoich Klientów wprowadzając w życie liczne niedociągnięcia oraz manipulacje. Każdego urzędnika zaufania publicznego zobowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki wyraźnie określa to, jak między innymi notariusze muszą postępować.
Deklaracje, które sporządzamy własnymi siłami, przykładowo umowę najmu domu, zaświadczenie o pełnomocnictwie albo potwierdzenia o wysłaniu darowizny, krótko mówiąc nie są objęte przymusowym uwierzytelnianiem przez rejenta. Przeważnie figuruje w odpowiednich miejscach pieczęć notarialna, jeśli zależy nam na tym, ażeby podnieść wagę i pewność oddanego dokumentu. Ściślej mówiąc – wcale nie ma takiego przymusu, nie musimy martwić się o kolejne potwierdzenia.
Polskie prawo przewiduje jednak takie sytuacje, w których rejent jest najzwyczajniej w świecie potrzebny. Można do nich zaliczyć dokumenty, które bez jego pieczęci są uznawane za nieważne.
Oświadczenia nabycia i odsprzedaży jakichkolwiek nieruchomości – mieszkań, domów wielorodzinnych, działek budowlanych, terenów gospodarskich, działek rekreacyjnych itd.
Wydanie darowizny, w przypadku kiedy darowizną jest nieruchomość
Sprzedaż prawa do lokalu spółdzielczego
Małżeńska umowa majątkowa, a więc tzw. intercyza
Podzielenie spadku, jeżeli należy do niego jakaś nieruchomość
Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie
Wypunktowane u góry dokumenty powinny mieć stanowczo pieczątki oraz podpis notariusza. Różne inne nie muszą mieć kształtu aktu notarialnego, możemy spisywać je w niezależny sposób. Dobrze jest pamiętać, że przede wszystkim umowy zawiązane przed notariuszem faktycznie są zgodne z przepisami.
Jeżeli mamy na uwadze spółki handlowe, to koniecznie muszą one zawierać w asyście rejenta, np. zgromadzenie wspólników, papiery dotyczące majątku zakładowego, zaświadczenia dotyczące podjęcia przez wspólnika wyznaczonej części udziałów.
Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz oznakowanie jej pieczątką oraz autografem notariusza podlega odpowiednim taksom. Są one całkiem duże, jednakże zależne są zwłaszcza od wartości przedmiotu umowy. W przypadku kiedy ktokolwiek zamierza zbyć działkę wartą co najmniej kilka milionów złotych, wówczas musi liczyć się z dużymi kwotami. Maksymalna taksa jest wyznaczona przez Ministra Sprawiedliwości, jednakże faktycznie jest ona duża. Notariusze absolutnie nie są zobowiązani do wdrażania największych opłat, a co najważniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich zredukowanie. Do rejenta zmierzamy najczęściej w bardzo istotnych sytuacjach, a mianowicie takich jakie potrzebują podpisania poprzez osobę trzecią lub chcemy przechować sporą sumę pieniędzy.
Oprócz tego, iż rejent musi koniecznie uzyskać za swoje działania wynagrodzenie, należy sfinansować podatek, przykładowo koszty związane z księgą wieczystą oraz uiścić opłaty sądowe. Odpłatności takie są oddawane przez rejenta właściwemu urzędowi skarbowemu lub sądowi. Na wszystkich dokumentach, wystarczy dobrze zweryfikować, co musimy opłacić. Bardzo często Interesanci piszą do Kancelarii w Toruniu i pragną w mgnieniu oka pozyskać informacje na temat tego, ile konkretnie co będzie kosztować. Jedynie w przypadku taksy istnieje szansa negocjacji ceny, ponieważ na pozostałe należności notariusz po prostu w ogóle nie ma wpływu.
Po pierwsze – notariusze nie powinni podejmować się działań, jakie przeszkadzałyby w każdym sensie w spełnianiu funkcji osoby zaufania publicznego. Rejent absolutnie nie może zatem zajmować się handlem, pośrednictwem (przykładowo w sprzedaży mieszkań) bądź doradzaniem w biznesie.
Po drugie – w ogóle nie powinien zatrudniać się bez aprobaty izby notarialnej, lecz ma możliwość wytypować zawód pracownika uczelni, nauczyciela czy będącego skupieniem obu.
Po trzecie – pod tą samą nazwą może realizować swoje cele kilku rejentów (przykładowo w formie spółki cywilnej) ale z ograniczoną odpowiedzialnością.
Jeżeli zamierzasz wiedzieć więcej, wejdź w link po prawej stronie – Notariusz