Do niedawna na dominującym miejscu były rozrywki online, które nie miały w istocie nic wspólnego z rzeczywistością. Co ważne – w mgnienia oku wyparły zabawy planszowe, prawdziwe szachy, scrabble itp. Kilku użytkowników siadało przy swoich komputerach w domu na długie godziny i wpadało w nierzeczywisty świat (z myszkami takiej wydajności, iż trudno było niewprawionej osobie nadążyć wzrokiem za kursorem). Wynik był taki, że zależności interpersonalne w znacznym zakresie przeniosły się właśnie tam. Miały miejsce okoliczności, w których osoby przebywające w tym samym budynku (np. na pierwszym oraz drugim piętrze), zamiast spotkać się face to face, przesyłały sobie sms-y, pisały do siebie na Facebook’u albo grały ze sobą w sieci. Z jednej strony można mówić o poważnym wpływie technologii na życie każdego człowieka, z drugiej – o bierności, lenistwie oraz zaraźliwej niewrażliwości na innych.Sprytnym projektem okazała się unikalna zabawa escape room. Swoje początki posiada wprawdzie w świecie symulacji wirtualnych, natomiast później odbyła ważne metamorfozy. Oparta była jedynie na tekście wyświetlającym się na ekranie komputera, który tyczył się opisu wnętrza a także motywu: ucieczki z niego. Sama treść powodowała, że zabawa fascynowała od samego początku. Na przestrzeni następnych lat gra escape room została przeniesiona do scenariuszy gier online. Poprawiono grafię i tym samym nastała era „point and click”, czyli rozgrywek wykonywanych przed monitorem komputera z myszką w ręku. Zabawa Escape room przybył również do Polski i spotyka się każdego dnia z coraz większym zaciekawieniem. W niej nie ma czasu na stare scenariusze czy zwykłe dialogi. Gracz zostaje przeniesiony do prawdziwego pokoju, w którym spotyka się z pozostałymi graczami.
Znajdują się tam dziwne przedmioty, trzeba rozwiązać niemało zagmatwanych zagadek, wykazać się umiejętnością spójnego myślenia i pomysłowością. Escape room to gra akcji, która odbywa się na żywo. Podstawowy celem jakichkolwiek poczynań jest opuszczenie pokoju razem z znajomymi. Wydaje się, że to wszystko jest nudne. Gracze jednakże posiadają dokładny czas na ucieczkę z pomieszczenia.
Na starcie wszyscy gracze, którzy wybrali dokładny termin oraz porę, zostają zatrzymani w pokoju. Muszą przeszukać całe pomieszczenie. A znaleźć w nim można niewątpliwie dużo wyjątkowych rzeczy! Gracze mają od 45 minut do godziny, aby rozwiązać wszystkie zagadki oraz wyjść pomieszczenie. Klucz może być schowany dosłownie w każdym zakamarku. Każdy pokój to zupełnie inna struktura rozrywki. Scenarzyści zaprojektowali je w najmniejszych detalach, aby dostarczyć doskonałej rozrywki oraz zaskakiwać do samego końca. Nie wszystkim udaje się wyjść z takiego pokoju. W takiej sytuacji przybywa osoba trzymająca pieczę nad pokojami oraz je otwiera. Na niniejszym etapie towarzysze zabawy mogą od niej otrzymać informacje, jak trzeba było się wydostać albo odpowiedź pozostaje tajemnicą. Atrakcją jest z pewnością fakt, że zainteresowani sami muszą poznać historię pokoju – nikt im tego nie przekazuje. Czasami ma miejsce taka sytuacja, że gracze potrafią zadziwić samych twórców zagadek oraz rozwiązują je w indywidualny sposób, czyli taki, którego nie przewidział scenariusz. Ważnym założeniem jest niewykorzystywanie siły, aby wydostać się z pomieszczenia.
Pierwszym rodzajem pokoju jest „Garaż słynnego żużlowca”. Scenariusz zakłada, że zainteresowani zakradają się do warsztatu znanego żużlowca oraz usiłują odnaleźć sekret jego zwycięstw. Konkretniej mają odszukać ukryty „skarb” w 60 minut, ale okazuje się nim nie sekret sportowca, ale klucz do normalnych drzwi, które zatrzasnęły się za nimi. Czy gracze dadzą się zdemaskować? Czy zachowają trzeźwość umysłu oraz znikną z pokoju? Następnym modelem pokoju jest „Czar PRL-u”. Drzwi, które się zatrzasnęły, tak naprawdę są tunelem czasoprzestrzennym i gracze zostają przetransportowani kilkadziesiąt lat wstecz. Aby wrócić do swoich czasów muszą wyjaśnić wszystkie zagadki i zniknąć z pomieszczenia. Czy „za komuny” obywatelom lepiej się „powodziło”? Jakie komponenty wchodzą w skład eliksiru szczęścia? Trzeci wariant pokoju nawiązuje do znajomej bajki o Smerfach i nazywa się „Smerfowa Kraina”. Scenariusz bazuje na uprowadzeniu smerfów przez złośliwego czarnoksiężnika Gargamela do swojego ciemnego zamku. Tam wytwarza eliksir, który ma na zawsze unicestwić wszystkie niebieskie istoty. Za jednym ze składników musi udać się w podróż i to jest jedyny moment, aby ocalić porwane smerfy. W zamku skrywa się pełno pułapek, zaś zainteresowani są jedyną możliwością na przeżycie. Ostatni pokój, określany jako „Tajemniczy pokój nr 4”, to miejsce, które akurat przemieszcza się do innego wymiaru. Niczego więcej nie można dowiedzieć się przed wejściem do niego. Czy ktoś jest zdecydowany? Escaping room można zarezerwować na szczególne okazje (np. na urodziny, wieczór kawalerski) również dla pracowników korporacji, aby zjednoczyć ich także zachęcić do kreatywnego działania. Dom Kłódek w Toruniu może także opracować indywidualną ofertę, czyli dobraną do oczekiwań przyszłych graczy. Serdecznie zapraszamy odwiedź stronę Domu Kłódek w Toruniu: Escape Room Toruń.